Saana%20ja%20nukenvaunut-normal.jpg

Saana-koira kertoo

Eilen minulla tuli neljä kuukautta täyteen. En taida olla enää mikään pikkuvauva, vaikka emäntä työnsikin minut vanhoihin 50-luvulta peräisin oleviin nukenvaunuihinsa, jotka ovat palvellet jo kolmea sukupolvea. Ja nyt minua! Yleensä emäntä kutsuu minua minikoiraksi, olen kuulemma miniatyyripainos aikuisesta lapinkoirakaunottaresta.

Kun kävin nelikuisen neuvolassa, lääkäri käänteli ja väänteli minua. Hän availi suutani ja löysi piikkihampaan, joka painoi alahuulta. Sain siihen aika kivat ohjeet: palloleikkiä. Emännän pitää työntää palloa suuhun ja liikutella edestakaisin. Kai se tarkoittaa jotain koirien hammastukijuttua.
Toinenkin emäntää askarruttava asia löytyi, vatsani alla on keskikokoinen tyrä. Jouduin sen takia tarkkailuun. Jos se ei häviä, niin edessä on ehkä pieni operaatio. Tyrä ei kuitenkaan jäänyt minua painamaan. Eikös se mene vähän niin, että kun on tyrä, niin voi huoleti tyriä. Eläköön tämä pikkupennun huoleton elämä! 

Sain juhlapäivänä vieraakseni kaksi isoa koiratyttöä. Olimme kaikki tosi tohkeissamme tapaamisesta. Kävelimme emännän kanssa tyttöjä vastaan. Ne näyttivät kyllä kilteiltä, mutta olivat silmissäni jättiläisiä. Kun naapurin emäntä päästi omat koiratyttönsä vapaaksi, isot nuuskivat ja tökkivät minua pitkillä kuonoillaan, niin että sydämeni hypähteli. Jossain vaiheessa pinkaisin auton alle turvaan sitä tuttavuuden tekemistä - vaikka auton alusta ei kai se paras turvapaikka olekaan.

Omituista oli, että koiravieraani pantiin kiinni jalavaan, heille ei tarjottu juhlapuusteja ollenkaan. Siellä ne välillä haukahdellen ihmettelivät, että ovatpa nämä kummalliset synttärit.
Siinä iltateetä juodessa saapuivat Johannes ja Julius vanhempiensa kanssa maalle syyslomaa viettämään. Oli jo pimeää, kun he ajoivat pihaan ja kuulivat vain, kuinka pilkkopimeässä illassa kuului jyhkeä koiran haukku. Se kuului tulevan syvältä rinnasta ja kumahteli pihapiirin rakennuksesta toiseen. 

- Voi ei, pikku-Saana on kasvanut muutamassa viikossa noin suureksi koiraksi, että haukku pihassa jo jylisee. Näinkö nopeasti Saanan vauva-aika meni ohi? tulijat surivat.

No, selvisihän se, että haukkuja oli toinen isoista vierailevista koiratytöistä. Minä olin sisällä emännän helmoissa. Ja saisin viipyä siellä vielä pitkän tovin.