Saana%20rapuissa-normal.jpg

Tänään minulla on koukkusormipäivä!

Kun minun nahkasiskoni ja -veljeni olivat pieniä, ja heiltä kysyttiin ikää, he näyttivät sormilla vuodet. Pystyssä törröttävä sormi oli tietysti täysi vuosi, mutta puoli vuotta näytettiin pitämällä sormea koukussa.
Koukkusormipäivänä vietettiin myös pientä juhlaa: silloin syötiin vaikkapa jätskiä tai paistettiin lättyjä - tai molempia.

Minäkin sain ruoka-annokseeni kuusi pystyssä tököttävää nakinpuolikasta, ne olivat kai olevinaan kynttilöitä. Sain myös täytetyn herkkuluun sillä aikaa nakerrettavakseni, kun isäntä ja emäntä lähtivät vähän isommille synttäreille.
Isännän veli juhli tänään 60-vuotissyttäreitään. 
Se on kyllä minun mielestäni ihan käsittämättömän suuri luku. Kuinka edes osaan verrata kuutta kuukautta ja 60 vuotta toisiinsa? Sama kutosenkäivärä siinä kuitenkin pyörii!

Emäntä on ruvennut tutkimaan, koska olen tulossa lapinkoirien murrosikään. Olin kuulemma tänään jo todella tottelematon häjyläinen. Renkuin emännän shaalin nurkassa ja tavoittelin juhlahameenhelmaa. Kaiken lisäksi yritin kiskoa emännältä villasukkia jalasta, kun hän istui keinutuolissa ja puhui puhelimessa.
Minusta tällainen härnääminen oli tosi hauskaa, mutta emäntä ei ollut ollenkaan samaa mieltä. Kun olimmme alakerrassa kastelemassa kukkia, ja minä halusin siellä vain pöllyttää lattianrajassa olevista ruukuista multaa ja varastaa koristesimpukoita, hän lopulta jo huitaisi minua rätillä. Pläiskis!
Se oli niin tavatonta käyttäytymistä kiltiltä emännältä, että minä rupesin kuvittelemaan, että nyt hän itse on tullut murrosikään!

Näin me tätä nykyä teemme toisistamme salaa havaintoja ja ihmettelemme kuukausien kulumista.

Joka tapauksessa: mukavaa iltaa kaikille lukijoille - oli teillä sitten pystysormi- tai koukkkusormipäivä tai ihan muuten vaan!