saana%20ikkunassa-normal.jpg

Pienellä koiralla on monia pelottavia asioita. Kahtena päivänä olen säikähtänyt mopoa, joka on puoliksi lumen alla  parkkipaikan kulmassa. 
Pelkään myös roska-autoa, kun se rämähtelee kummallisella äänellä tyhjentäessään roskapönttöä. 
Meidän kaikkein pienimmällä kaksivuotiaalla on sama roska-autokammo kuin minullakin. Hän kyselee aina, ettei kai roska-auto tule heille sisälle. Se olisi kyllä minustakin tosi pelottavaa!

Näin joulua ennen järjestetään joulunavauksia, joita juhlistaa on usein ilotulitus. Tänne meidän mäelle kuuluu silloin kova pauke, eikä minun auta kuin luikkia sisälle emännän helmoihin.

Emäntäkin on huolissaan eräästä asiasta. Kävisimme mielellämme kilometrin päässä olevassa Siwassa yhdessä, mutta emäntä pelkää, että minut varastetaan ovipielestä. Hän sanoo, että olen niin pieni, kaunis ja - hölmö, että lähtisin kuulemma kenen matkaan vain.

Pelko ei kuulemma ole aivan turha. On olemassa kauhutarinoita, kuinka koira on hävinnyt kaupan edestä emännän tehdessä ostoksiaan.
Emäntä tiesi, että ainakin kerran tällainen varkaus oli saanut onnellisen lopun.
Varastetun koiran emäntä oli nähnyt, kuinka tuntematon nainen talutti hänen kadonnutta koiraansa. Koiran oikea emäntä kutsui koiraa tämän nimellä, ja koira tempaisi itsensä taluttimineen irti ja laukkasi oman emäntänsä luo. Vieras nainen oli väittänyt kiven kovaan, että koira on hänen.
- Mutta kuinka se sitten saattoi tuntea nimensä ja rynnätä suoraan minun luokseni?
Tämä selitys oli koiran napanneen naisenkin mielestä niin pätevä, että hän luovutti enempää mukisematta koiran oikealle omistajalleen. 

Tänään menimme emäntäni kanssa Siwaan. Emännällä oli sininen reppunsa selässä, ja minä tepsutin vieressä. Minut sidottiin ilmanvaihtotolppaan kiinni, ja jäin katselemaan emäntäni häipyvää selkää. En osannut pelätä, katselin pikkulapsia, jotka laskivat pulkalla vieressä mäkeä. Emäntäni pyöri kaupassa kuin ohjus, hän osti itselleen kahvimaitoa, minulle piimää ja isännälle jälkiuunileipää. Hetkessä hän oli takaisin pihalla irottamassa talutintani putkesta.

Kaikki meni hyvin - tällä kertaa. Minua ei ole vielä kukaan varastanut.