Saana%20ja%20juhlahumua2-normal.jpg

Juliuksen 3-vuotissynttäreillä minun piti ensin istua vain valjaissani. Miksi ihmeessä niin tylyä kohtelua?

No, juhlissa oli aivan liian paljon kuumia kahvikuppeja, herkuilla lastattuja kakkulautasia,  läikkyviä mehulaseja ja  putoilevia pikkuleipiä. Meidän suvun pienten lisäksi siellä oli vielä liuta muita lapsia, joista jotkut vasta opettelivat pysyttelemään pystyssä. 
Minua ei voinut kuulemma päästää siihen joukkoon vapaasti temmeltämään. Siinä olisivat saattaneet kahvikupit lennellä ja kakut keikahdella ja pienet vaippapöksyt pyllähdellä istualleen.
Niinpä ensin olinkin autossa odottelemassa, että juhlat pääsivät kunnolla alkuun, vasta sitten minut haettiin uudellen sisälle.

Olisihan muuten saattanut olla sellainenkin vaara, että olisin onnistunut kähveltämään itselleni liian ison roolin. Olihan minulla melkoinen uutuusarvo, sillä edellisten juhlien aikaan minua ei oltu vielä funtsattukaan. Ja nyt kävellä tepsuttelin muina koirina vieraiden keskellä.

Kun vieraat ja oma väki olivat tottuneet läsnäolooni, kukaan ei sitten huomannutkaan, kun siirryin huomaamatta keittiön puolelle. Juliuksen juhlakakku oli jo nostettu sivupöydälle, ja se oli jätetty kovin lähelle pöydän reunaa. Nousin kahdelle jalalle, eikä minun tarvinnut paljon kurkottaakaan, kun yletin jo kielläni lipaisemaan kakun reunaa.
Ihana kermakuorrutus takertui viiksiini ja juusto levisi kielelleni. Koristeena ollut vadelma kieri kuonoani pitkin lattialle.
Hau-uu ja nam nam, synttärijuhlan humua ja sen kaikkia herkkuja!

Samassa sankarin äiti asteli keittiöön ja ilmoitti kuuluvasti, mitä oikein puuhasin. Kaikki ryntäsivät tekoani ihmettelemään, vaikkei siinä minun mielestäni mitään ihmeteltävää ollut, kun olin joutunut tämänkin päivän matkapahoinvoinnin takia paastoamaan.
Onneksi emäntä oli äänitorveni ja kertoi sen sankarin äidille. Tämä heltyi niin paljon, että leikkasi kakusta minulle maistamiskohdasta palasen ja taiteili sen kippoon.

- Saat, Saana, palan synttärikakkua. Syö se, sitten, kun olette matkan jälkeen kotona!

Miten reilusti tehty! Kyllä sankarin äiti oli tosi kiltti! Olisin heti antanut hänelle kiitospusun, mutta sitä ei sallittu, kun viikseni olivat niin kovin kermaiset.