Saana%20ja%20revitty%20matto2-normal.jpg

Olemme koko päivän askarrelleet joululahjoja. Karoliina näperteli serkuilleen yllätyksiä, joita ei tosin uskalla tässä blogissa paljastaa, jos he sattuisivat vaikkapa vilkaisemaan, mitä kirjoittelen. Lauriinakin opetteli liimaamaan tähtiä ja poroja, sillä seurauksella, että hän oli liimassa yltä päältä. Sitten tytöt leikkasivat vielä isännän kanssa joulutähtiä, aivan samoin kuin tässä talossa on leikelty edellisenkin sukupolven lasten kanssa. Kun tähdet oli sitten kiinnitetty ikkunaan, olikin siihen syntynyt ihan yhtä kaunis valkoinen maisema, kuin meidän pihallakin tällä hetkellä on.

Minäkin olisin mielelläni askarrellut toisten kanssa. Yritin nousta kahdelle tassulle ja hamuta liimaa, mutta minut sysättiin yhä uudelleen tylysti alas. Lopulta minua alettiin syyttää, että olin repäissyt lumitähdeltä sakaran, ja niin minut työnnettiin parvekkeelle jäähylle.

Minusta on yleensä mukavaa olla parvekkeella, koska siellä on sopivan viileää, ja sieltä voi kuulostella tielläkulkijoita.Tavallisesti haukahtelen siellä tutuille ja tuntemattomille koirakavereille. Nyt en kuitenkaan ehtinyt seurailemaan ympäristöäni, sillä minulla oli niin kova polte askarrella.

Parvekkeen lattiaa peitti ruokomatto, joka mukavasti kahisi vanhan villamaton alla, joka oli levitetty sinne mukavuudekseni. Aloin tutkiskella, mitä mukavaa ruokomatosta saisi aikaiseksi. Vedin siitä muttaman kerran hampaillani, ja jopa alkoi tapahtua! Matto rupesi purkeutumaan. Pyöreät palat irtosivat toisistaan, ja niistä tuli nättejä ympyröitä.
Juuri tuollaisia olen nähnyt ruokapöydän kulmalla, niiden päälle emäntä tavallisesti laskee kattilan tai paistinpannun.

Eipä siis muuta kuin toimeen!

Kun minua tultiin sitten jonkin ajan kuluttua pyytämään parvekkeelta sisälle, olin täydessä työn touhussa. Nyt olin tehnyt joululahjoja jo koko suurelle suvulle.

- Tulkaa katsomaan, Saana on repinyt meidän nätin ruokomaton! emäntä huusi surkealla äänellä.

Ai, repinyt vai? Minähän askartelin kuten kaikki muutkin. Irrottelin vain matosta sopivia paloja joululahjoiksi pannunalusia varten!

Saana%20ja%20revitty%20matto-normal.jpg