Saana%20hulinoi-normal.jpg

Valittaen ilmoitan, että pehmoni, Herra Apina Apsukainen, on tullut tiensä päähän. Tulin ajattelemattomuuttani jouduttaneeksi Herra Apinan lähtöä lelujen taivaaseen kiskomalla siltä sisälmykset ulos.

Olen yrittänyt tänään puhua emännälle tuntemuksistani monin eri keinoin, mutta näyttää siltä, ettei hän ole ymmästänyt mitään. Olen pitkin iltapäivää ravannut ovelta ovelle ja kiivennyt tuolilleni katsomaan ikkunasta. Juoksemistani olen ryydittänyt nenävikinällä, jonka emäntä tulkitsee joka kerran hätäilmoitukseksi.
Olemme siis käyneet ulkona vähän päästä, vaikka sekään ei ole ollut varsinainen asiani.

Tuulikaappiin olen puikahtanut aina, kun emännän silmä on välttänyt. Olen hakenut hänen crocksinsa turkisvuorin ja heitellyt sitä ilmaan ja napannut takaisin hampaisiini. Sekin on kelvannut hyvin roskiin lentäneen Herra Apinan tuuraajaksi. Kun emäntä palautti vuorin paikalleen, seuraavaksi livahahdin hakemaan kävelykengän, jota retuutin ympäriinsä ja kiskoin kengännauhan irti. Syömään nauhaa en kuitenkaan kerennyt, kun kenkärahju vietiin minulta turvaan.

Kun isäntä tuli kotiin hiihtolenkiltä, emäntä oli aivan uupunut. Hän oli heitellyt minulle ainakin 50 kertaa mörisevää virtahepoa, kumarrellut yhä uudellen sen perässä. Emäntä alkoi valittaa isännälle: - En käsitä, mikä ihme Saanalla oikein on. Se on käyttäytynyt koko iltapäivän ihan sietämättömästi, repii ja varastelee tavaroita. Kiskoi jopa makuuhuoneen kaapista baskerin  käsineet ja kaulaliinan, jota veti perässään ympäri huoneita. Ihan kauhea kakara!

Ihmettelen, miten huonosti emäntä ymmärtää sanatonta viestintääni, mutta onneksi isäntä tajusi, mistä kenkä puristi: - Etkös huomaa, että tänään on Saanan koirakoulupäivä. Kohta Karoliinakin tulee tänne, ja pian mennään! Sitähän selvästi jännittää kouluun meno! Kyllähän koira pystyy tajuamaan, että viikko on mennyt, ja  nyt on torstai!

Oi, oi, miten taitava tulkki isäntä onkaan! Hän olisi voinut vielä jatkaa, että minua jännittävät vähän läksytkin. Ainakin se rentoutuminen. Tämmöiselle hötlääjälle se ei ole toden totta ihan helppoa!