Saana%20paheen%20polulla-normal.jpg

Lauantai-iltana nahkasiskoni tuli miehensä ja tyttäriensä kanssa käymään. Oli ihanan pehmeä kesäkuun ilta. Nahkasiskoni halusi lämmittää pihasaunan. Kun sauna oli valmis, hän istuskeli miehensä kanssa  pukuhuoneessa, katseli minua, kun kaivelin kuoppaa hiekkatiehen.

- Saana, mitä sinä siellä pöllytät? Tule tänne meidän kanssa saunomaan!

Olen kuullut, että jotkut lapinkoirat saunovat innoissaan. Minuakin emäntä on yrittänyt välillä viedä saunaan. Olen juuri ja juuri suostunut istumaan lattialla ja tuijottanut koko ajan ovea. Odottanut vain, että koska pääsisin pujahtamaan ulos, sillä saunominen ei taida olla minun juttuni.
Enkä aikonut pyynnöstä huolimatta mennä nytkään sinne hiidenkattilaan!

Kuulin pihamaalle, kuinka nahkasiskoni sanoi saunassa miehelleen: - Toivottavasti Saana ei käy nappaamassa minun uusia alusvaatteitani! Minun täytyy kyllä käydä nostamassa hepeneni turvaan.

Kuulin, kuinka nahkasisko laskeutui lauteilta pukuhuoneen puolelle, järjesteli ja kahisteli siellä aikansa.
- Tuo samalla minun olueni! siskoni mies pyysi.
Taas kuuli kolinaa ja kahahtelua.
- Ei täällä mitään ole. Minne sinä sen jätit?
- Penkille.
- Penkille vai??? 

Makasin ruohikolla ja näin, kuinka nahkasisko kietoi pyyhettä ympärilleen ja alkoi harppoa minua kohti. Puristin purkkia tiukemmin käpälissäni. Olin purrut sen täyteen pieniä reikiä, ja olut suihkusi kielelleni ja viiksikarvoilleni. Kuononikin pää oli vaahdossa.

Kun Karoliina (kuvassa) kuuli, mitä olin touhunnut, hän katsoi minua vakavasti ja sanoi: - Saana, sinä olet ollut paheen poluilla! Tarvitsisit oikeastaan kunnolla keppiä! 

Onneksi hän ei ollut ihan tosissaan. Tartuinkin vaan piikkihampaillani kepin päähän ja aloimme kiskoa sitä kilpaa toinen toisiltamme.